Najczęściej finansowane przedmioty leasingu firmowego to: samochody, inne środki transportu, maszyny i urządzenia, sprzęt IT, nieruchomości i in.
Od zmian przepisów w 2019 r. limit kosztów podatkowych leasingu samochodu osobowego to 150 000 zł, przy czym dla samochodów elektrycznych kwota ta wynosi 225 000 zł. Dla samochodów droższych limit kosztów podatkowych uwzględnia się proporcji w jakiej kwota 150000 zł / 2250000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego.
Samochody używane w sposób mieszany, czyli zarówno do celów firmowych jak i prywatnych podlegają pod dodatkowy limit kosztów podatkowych tj. w zakresie wydatków eksploatacyjnych. Wynosi on 75% kwoty z faktury zakupu np. paliwa, płynu chłodniczego, myjni, przeglądów, serwisu i in.
Co istotne limitowi temu nie podlegają już raty leasingowe które dla samochodu o wartości do 150 000 zł / 225 000 mogą być kosztem podatkowym w całości.
W zakresie VAT, limit odliczenia dla samochodów osobowych wynosi tu 50% kwoty podatku naliczonego na fakturze zakupu.
Aby móc w 100 % zaliczać do kosztów podatkowych wydatki
związane
z eksploatacją samochodu i odliczać w całości VAT, należy spełnić kilka
warunków:
Leasing umożliwia zakup maszyn i urządzeń, sprzętu IT i in.
bez angażowania na starcie wysokiego kapitału własnego. Zarówno pierwsza wpłata
jak i każda rata leasingowa jest kosztem podatkowym
i pozwala odliczać VAT. To z kolei warunkuje niższe podatki.
Po zakończeniu umowy leasingowej, firma wykupuje przedmiot leasingu za niewielką, z góry ustaloną kwotę (chociaż obecnie dostępne są również leasingi z niskim wkładem własnym i niskimi ratami oraz wysoką kwotą wykupu). Cena wykupu zależna jest od wielkości wpłaty początkowej, rat oraz wartości przedmiotu leasingu. Koszt całkowity powinien dawać jasną informację, ile zapłacimy za leasing. I tak np. jeśli suma opłat wynosi 104%, to oznacza, że za przedmiot, którego cena wynosi 100 tys. zł, w leasingu zapłacimy 104 tys. zł, np.: przez trzy lata.
Przy podpisywaniu umowy leasingu warto zwrócić uwagę na Tabelę Opłat i Prowizji, czyli na dodatkowe opłaty, a mogą to być:
- opłaty manipulacyjne (są to np. odsetki, koszty monitów, prowizje, koszty zmian harmonogramu, opłaty za zmiany danych firmy, cesję na inny podmiot, za zezwolenie użytkowania pojazdu przez inną osobę, możliwość wyjazdu za granicę, wcześniejsze zakończenie umowy, udzielenie informacji o leasingobiorcy policji lub innym organom)
- ubezpieczenie (na życie; przedmiotu leasingu - majątkowe, komunikacyjne - OC, AC, NNW dla samochodów, straty finansowej GAP)
- koszty rejestracji pojazdu
- gwarancje
- opłata za wcześniejsze zakończenie umowy.
Warto negocjować warunki umowy leasingowej.
Negocjacji może podlegać:
- cena - koszt leasingu (prowizja, oprocentowanie, opłaty dodatkowe),
- koszt ubezpieczenia - tu warto uzgodnić, czy jest możliwość zakupu
ubezpieczenia w innej firmie niż
wskazana przez leasingodawcę,
- cesja umowy - zazwyczaj jest ona
możliwa, wiąże się jednak z opłatą manipulacyjną którą również
można wynegocjować.
Istotną kwestią, wskazaną do ustalenia,
są korzyści z podjęcia współpracy z tą a
nie inną firmą leasingową. Można tu bowiem liczyć np. na dodatkowe przywileje,
np. niższa cena za ochronę prawną, czy karta paliwowa.